3 na 4 Polaków ma problemy z antyoksydacją

Kopiuj tekst

3 na 4 Polaków ma problemy z antyoksydacją

Opublikowany

Jemy za mało warzyw i owoców. Powinny one stanowić połowę tego co spożywamy. Zła dieta jest najczęstszą przyczyną spadku odporności i choroby. Warto o tym pamiętać jesienią, kiedy coraz mniej jest świeżych produktów i coraz trudniej jest wzmacniać dobre, letnie, nawyki żywieniowe.   

Głównym źródłem antyoksydantów są produkty roślinne - owoce i warzywa. Błędy żywieniowe skutkują małą ich zawartością w codziennej diecie. Nasz organizm nie jest wtedy w stanie zapewnić równowagi pomiędzy produkcją wolnych rodników a mechanizmami obronnymi, które pozbawiają je aktywności. Taki stan określamy jako tzw. stres oksydacyjny. Jest on bardzo niekorzystny dla naszego zdrowa. Zawartość antyoksydantów w diecie ma bezpośredni wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i naszą odporność.

3 na 4 Polaków ma problemy z antyoksydacją i detoksykacją

Około 3/4 naszego społeczeństwa ma problem z antyoksydacją i detoksykacją, czyli usuwaniem toksyn z organizmu. Oba proces są bardzo ważne. Właściwie zbilansowana dieta jest jednym z kluczowych czynników, które wpływają na długość naszego życia oraz przeciwdziałają zachorowalności na choroby cywilizacyjne. Grupą zawiązków, które odgrywają istotną rolę w utrzymaniu naszego zdrowia, są przeciwutleniacze pochodzące z owoców i warzyw - mówi dr n. med. Beata Dethloff z kliniki medycyny estetycznej i anti-aging Dr Beaty Dethloff.

3 na 4 Polaków ma problemy z antyoksydacją i detoksykacją

- Detoksykacja to usuwanie toksyn z organizmu. A przez to, że za mało pijemy, powodujemy, że te toksyny aż się kotłują w naszym organizmie. Kiedy dodamy jeszcze wolne rodniki, które są wytwarzane zarówno w organizmie, jak i przez różne czynniki zewnętrzne, to mamy tak naprawdę taką tykającą bombę. Bombę, która trzeba tylko patrzeć i czekać kiedy wybuchnie w postaci jakiejś choroby albo nowotworu. Stąd właśnie mamy tyle chorób nowotworowych – dodaje dr Beata Dethloff.

Najprostsza metoda zwalczania wolnych rodników

- Nasz organizm jest narażony na przewlekłe powstawanie wolnych rodników. Te wolne rodniki wykazują działanie niekorzystne i są związane z rozwojem wielu jednostek chorobowych. Najprostszą metodą obniżania poziomu wolnych rodników jest dostarczanie antyoksydantów - mówi Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista ds. żywienia, Centrum Medyczne VitaImmun w Poznaniu.
Przeciwutleniaczy inaczej nazywane antyoksydantami to związki, których funkcja polega na ochronie komórek i tkanek organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Przeciwutleniacze oddają wolne elektrony rodnikom chroniąc nasz organizm przed uszkodzeniami.
- Wiele rzeczy wpływa na powstawanie wolnych rodników. Kluczowy jest stres, w którym tak naprawdę funkcjonujemy, czy to stres psychiczny, czy stres fizyczny. Ale również żywność, która niestety niejednokrotnie nie jest żywnością prozdrowotną - dodaje Łukasz Sieńczewski.

W jakich produktach znajdziemy najwięcej przeciwutleniaczy?

Głównym źródłem przeciwutleniaczy są produkty roślinne - owoce, warzywa, a także zioła i przyprawy. Protekcyjne właściwości owoców i warzyw wynikają z obecności w nich przeciwutleniaczy. To one zwalczają wolne rodniki. Wysokie spożycie owoców i warzyw obniża ryzyka wielu chorób cywilizacyjnych. Wyjątkowo bogate w antyoksydanty są owoce jagodowe.
Wartości całkowitego potencjału antyoksydacyjnego wybranych owoców w 100 g świeżej masy produktu wyrażona w μmol r.jpg
Według badań borówka ma najwięcej antyoksydantów spośród wszytkach owoców i warzyw. Cytrusy kojarzone z charakterem antyoksydacyjnym ustępują miejsca owocom jagodowym.
Wartości całkowitego potencjału antyoksydacyjnego owoców i warzyw kształtują się w szerokim zakresie i zależą od ich gatunku. Dla najpopularniejszych warzyw przedstawia się następująco.  
Wartości całkowitego potencjału antyoksydacyjnego wybranych warzyw w 100 g świeżej masy produktu wyrażona w μmol r.jpg

Mniej mięsa, więcej warzyw i owoców

Wolne rodniki powstają na skutek reakcji biochemicznych zachodzących w naszym organizmie. Są stałym elementem metabolizmu. Gdy jednak zostaje zaburzona równowaga wolne rodniki gwałtownie poszukują brakujących elektronów w zdrowych komórkach. To uruchamia procesy chorobotwórcze, prowadzi do uszkodzenia tkanek, a nawet naszego DNA.
- Wolne rodniki nie są samym złem. My potrzebujemy tych związków, żeby walczyć z różnymi niekorzystnymi mikroorganizmami. Ale generalnie, jeżeli tych wolnych rodników jest zbyt dużo, to wpływa to niekorzystnie. Dochodzi do uszkodzenia komórek, takie mutacje mogą prowadzić na przykład do chorób nowotworowych. Jest wiele niekorzystnych następstw, dlatego organizm sam ma potencjał antyoksydacyjny, czyli może zwalczać niekorzystne wolne rodniki. Ale niestety w wyniku właśnie trybu życia, w wyniku jedzenia zbyt dużej ilości białka zwierzęcego, mięsa zwierzęcego, dochodzi do zbyt dużej produkcji tych wolnych rodników, no i dlatego musimy jeść więcej warzyw, owoców, żeby te wolne rodniki zwalczać. No a dzieje się odwrotnie. Jemy coraz więcej mięsa i białka pochodzenia zwierzęcego, i coraz mniej warzyw i owoców - mówi dr n. med. Igor Łoniewski, z Zakładu Biochemii i Żywienia Człowieka, Pomorska Akademia Medyczna w Szczecinie.  

Mniej mięsa, więcej warzyw i owoców

Jemy coraz więcej mięsa i białka pochodzenia zwierzęcego, i coraz mniej warzyw i owoców. Zdecydowanie powinniśmy zrównoważyć dietę w ten sposób, żeby spożywać warzywa i owoce, białka pochodzenia roślinnego, a nie zwierzęcego - podsumowuje dr Igor Łoniewski.
Antyoksydanty w diecie mają bezpośredni i znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz utrzymanie dobrego stanu zdrowia. Skończyło się lato, czas kiedy najłatwiej nam jest odżywiać się zdrowo. Ciągle mamy dostęp do świeżych warzyw i owoców. Nie zmarnujmy tego czasu, jedzmy jak najwięcej i dalej budujmy swoją odporność. Zimą nie będziemy mieli tej okazji.
Materiał powstał w ramach kampanii „Lato z borówkami” realizowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.


Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki

Więcej na temat konieczności radykalnej zmiany postrzegana miejsca warzyw i owoców w naszej diecie w materiałach pt. „Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego, co jemy” „Kęs za kęs, cios za cios”, „Zdrowe zaczyna się od jedzenia”, „Czym bardziej jesteśmy aktywni, tym więcej warzyw i owoców potrzebujemy w diecie".

Więcej na temat zależności pomiędzy spożywaniem owoców i warzyw a ryzykiem zachorowania na choroby cywilizacyjne w pracy dr Remigiusz Olędzki, „Potencjał antyoksydacyjny owoców i warzyw oraz jego wpływ na zdrowie człowieka. Antioxidant Potential of Fruit and Vegetables and its Impact on Human Health”, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2012, nr 1 (4), s. 44-54, rys., bibliogr. 30 poz. [streszczenie] oraz w ostatnim przedsezonowym numerze Food Forum, maj 2018.

Więcej zdjęć owoców w zakładce Press Kit.


Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Beata Dethloff, 3 na 4 Polaków ma problemy z antyoksydacją i detoksykacją_stopka mailowa.jpg

grafika | 244 KB

Pobierz
Beata Dethloff, 3 na 4 Polaków ma problemy z antyoksydacją i detoksykacją.jpg

grafika | 439 KB

Pobierz
Łukasz Sieńczewski, Najprostsza metoda zwalczania wolnych rodników_stopka mailowa.jpg

grafika | 242 KB

Pobierz
Łukasz Sieńczewski, Najprostsza metoda zwalczania wolnych rodników.jpg

grafika | 462 KB

Pobierz
Igor Łoniewski, Mniej mięsa, więcej warzyw i owoców.jpg

grafika | 679 KB

Pobierz
Igor Łoniewski, Mniej mięsa, więcej warzyw i owoców_stopka mailowa.jpg

grafika | 234 KB

Pobierz
Wartości całkowitego potencjału antyoksydacyjnego wybranych owoców w 100 g świeżej masy produktu wyrażona w μmol r.jpg

grafika | 214 KB

Pobierz
Wartości całkowitego potencjału antyoksydacyjnego wybranych warzyw w 100 g świeżej masy produktu wyrażona w μmol r.jpg

grafika | 214 KB

Pobierz
Borówki Lato 2018 (4).jpg

grafika | 647 KB

Pobierz
Borówki Lato 2018 (3).jpg

grafika | 510 KB

Pobierz
Borówki Lato 2018 (2).jpg

grafika | 535 KB

Pobierz
Borówki Lato 2018 (1).jpg

grafika | 568 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego, co jemy

temu

Owoce i warzywa awansowały na najważniejsze, pierwsze miejsce w Piramidzie Żywieniowej. Według Instytutu Żywności i Żywienia warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę tego, co jemy. To dlatego są ulubioną kategorią dietetyków. Niskie krajowe spożycie owoców i warzyw to jedna z podstawowych naszych wad żywieniowych.
Czym bardziej jesteśmy aktywni, tym więcej warzyw i owoców potrzebujemy w diecie

temu

W najnowszej Piramidzie Żywieniowej doszedł bardzo ważny element – ruch. Sam ruch niewspomagany zdrową dietą nie jest korzystny. W czasie ruchu wytwarzają się - w wyniku reakcji wolnorodnikowych – wolne rodniki, które nie są korzystne dla organizmu. Jeżeli się ruszamy, to jednocześnie musimy zdrowo się odżywiać. Dopiero ruch połączony ze zdrowym odżywianiem ma największy sens dla naszego zdrowia i w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
Zła dieta najczęstszą przyczyną choroby, niska konsumpcja warzyw i owoców najczęstszym błędem żywieniowym

temu

Dlaczego owoce i warzywa awansowały na pierwsze miejsce w Piramidzie Żywieniowej? Według zaleceń ekspertów od żywienia Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) oraz Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), aby uniknąć zagrożenia związanego z rozwojem chorób cywilizacyjnych, w tym chorób nowotworowych, warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę tego co jemy. Poparte badaniami klinicznym zalecenia przypominają nam, że warzywa i owoce są integralnym elementem naszej profilaktyki zapobiegania chorobom cywilizacyjnym.
Zdrowie zaczyna się od jedzenia

temu

Codzienna dieta, dostarczając niezbędnych składników odżywczych, bezpośrednio warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dieta ma przełożenie na jakość naszego życia, w tym nastrój, poziom energii, ocenę atrakcyjność, poczucie własnej wartości. Spożywana żywność stanowi źródło wielu związków biologicznie czynnych, istotnych w utrzymaniu zdrowia i zapobieganiu chorobom. Wśród najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia jest 50% udział warzyw i owoców. Promowana przez plantatorów borówki zasada „Pół na pół” to szansa na zmianę nawyków żywieniowych. Lato to najlepszy czas by ją promować, bo to najlepszy czas by konsumenci mogli ją zastosować.  
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.