1 LIPCA - Dzień Polskiej Borówki

Kopiuj tekst

1 LIPCA - Dzień Polskiej Borówki

Opublikowany

Święto owocu, symboliczny początek zbiorów w Polsce i okazja, by promować wyjątkowe walory borówki. To jak niezwykle cenny to owoc, nie tylko ze względu na walory smakowe, ale z powodu jego właściwości prozdrowotnych.

POLSKA_2001.png
Dzień Polskiej Borówki połączył konsumentów, plantatorów i dietetyków. Na modnym warszawskim Targu Śniadaniowym odbyły się prezentacje walorów borówki, degustacje świeżych owoców i borówkowych przetworów. „Jedzmy borówki, bo to mały – wielki cud natury, który ma najwięcej antyoksydantów ze wszystkich owoców i warzyw. Korzystajmy, lato to najlepszy czas na budowanie naszej siły i odporności” - to najczęściej powtarzane słowa podczas oficjalnej inauguracji sezonu 2018.
Dzień Polskiej Borówki 2018 (9).jpg
- Owoce borówki są najbogatszym źródłem przeciwutleniaczy (antyoksydantów) wśród owoców i warzyw. Pomagają zapobiegać chorobom nowotworowym, chorobom układu krążenia, regenerują mózg i układ nerwowy, a także sprzyjają utrzymaniu dobrego wzroku i młodego wyglądu skóry. Zawarte w jagodach borówki antyoksydanty to nasi sprzymierzeńcy, mający istotny wpływ na powstrzymywanie procesów starzenia. Borówka jest rekomendowana każdemu, od najmłodszych, po profilaktykę i terapię wszystkich chorób cywilizacyjnych - mówiła Anna Radowicka, dietetyk, technolog żywienia, ekspert w ocenie jakości żywności.
639A0251_male.jpg
Gośćmi inauguracji byli Andrzej Romaniuk – Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, prof. dr hab. Małgorzata Korbin – Dyrektor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, dr Witold Boguta – Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Dr Anna Wojtasik – Kierownik Pracowni Składników Mineralnych Instytutu Żywności i Żywienia, doc. dr hab. Stanisław Pluta, profesor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach.
639A0629_male.jpg639A0132_male.jpg639A0137_male.jpg639A0200_male.jpg639A0179_male.jpg639A0208_male.jpg
Tegoroczne obchody Dnia Polskiej Borówki odbywają się pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Od lat partnerem merytorycznym jest Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach.

1 lipca - Dzień Polskiej Borówki 2018

- Lato to w naszym klimacie czas największego bogactwa natury i dobry moment, aby zadbać o naszą odporność i zdrowie. O tej porze roku mamy największą szansę na wprowadzenie do swojej diety mnóstwa świeżych owoców i warzyw, które trafiają do sklepów prosto z polskich upraw - przekonywała Emilia Szczęsna z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Dzień Polskiej Borówki jest częścią kampanii „Lato z borówkami” realizowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Wakacje o smaku borówki każdemu wyjdą na zdrowie

Fundacja Promocji Polskiej Borówki zaprosiła na Borówkowy Weekend do ponad 640 restauracji i sklepów w całej Polsce. Partnerem Dnia Polskiej Borówki został Lidl, który otworzył sezon na polskie borówki i zaangażował się w promocję 1 LIPCA. Dzięki Lidlowi świeże borówki od polskich producentów będą łatwo dostępne przez całe nadchodzące lato.
639A0054_male.jpg639A0164_1_male.jpg639A0003_male.jpg639A0192_male.jpg639A0105_male.jpg639A0804_male.jpg
- Marzena się spełniają. Dwa lata temu zaoferowaliśmy degustację pierwszych owoców z polskich plantacji w jednej restauracji, na warszawskiej Pradze. Rok temu – w 23 miejscach w 8 województwach. Tempo, w jakim borówka zyskuje popularność bardzo nas cieszy. Celem jest dalsza popularyzacja jej wyjątkowych walorów smakowych i zdrowotnych - mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.   
W trakcie wielotygodniowych przygotowań i odliczania do 1 lipca, plantatorzy podnosili wiedzę konsumentów na temat uprawy i walorów borówki. Pokazują polskie plantacje jako miejsca, w których powstaje produkt najwyższej jakości, ceniony na świecie. Jako środowisko stają się promotorami zdrowego stylu życia – mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
639A0140_male.jpg
- Konsumenci dowiadują się od nas plantatorów, jak wygląda produkcja borówki. Świadomość to podstawa – ten głos pochodzi już od samych plantatorów - mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.   
639A0153_male.jpg
Ta kampania dużo wniosła do dyskusji na temat roli plantatora w promocji i kreowaniu popytu. Zaczynaliśmy od pytania: czy plantatorzy powinni się angażować? Teraz pytanie brzmi: czy ktoś inny może plantatorów zastąpić? – dodaje Grzegrzółka-Parafiniuk.
- Dla konsumentów coraz ważniejsze jest pochodzenie żywności, wiedza kim są producenci, jak myślą, jakie wartości wyznają, jakim standardom hołdują. Wiedza przez kogo i jak jest produkowana polska żywność wzmacnia naszą tożsamość oraz wizerunek, czyli to jak postrzegają nas konsumenci i importerzy polskiej żywności – powiedziała Dominka Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.   
- 1 LIPCA - Dzień Polskiej Borówki odnosi z roku na rok coraz większe sukcesy, coraz głośniej o plantatorach jest w różnych mediach. To jest projekt godny naśladowania. Ludzie się zaczynają zastanawiać skąd te owoce są, dlaczego warto konsumować polskie owoce, dlaczego nie zagraniczne – dodaje Michał Koter, Gospodarstwo Ogrodnicze Koter.
639A0164_male.jpg

Zdrowe słodycze istnieją

Symbolicznie sezon rozpoczęła degustacja dokonana przez najmłodsze dziecko w branży. W tym roku ten przywilej wywalczył 10-miesięczny Maciek Chromiński, syn Eweliny i Adriana, którzy uprawiają borówkę na 3,5 hektarowej plantacji w miejscowości Karcze, gmina Zbuczyn, powiat siedlecki. Rywalizację aż czworga kandydatów obserwowało ponad 100 tys. osób.
639A0351_male.jpg
Wybory były okazją, by poznać pasję producentów. Cała ta kampania ma bardzo ważny przekaz: borówka jest zdrowa, rekomendowana już malutkim dzieciom, a my produkujemy ją bardzo odpowiedzialnie – komentowała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
W finale znaleźli się również Hania Talaga, Leon Górniak oraz Basia Milewska. Czwórka kandydatów miała od 7 do 18 miesięcy. Dla nich wszystkich będzie to pierwszy borówkowy sezon w życiu.
- Nawyki żywieniowe kształtują się w bardzo młodym wieku. Jako branża angażujemy się w rozwój rynku i promocję zdrowych nawyków. Pomysł otwarcia sezonu przez najmłodszego plantatora podoba się dietetykom. Rodzicie plantatorzy, którzy częstują niemowlę i dietetycy, którzy promują borówkę jako „zdrowe słodycze” to scena już symboliczna – dodaje Grzegrzółka-Parafiniuk z Fundacji Promocji Polskiej Borówki, plantatorka, córka i siostra plantatorów z województwa lubelskiego.     

Borówka polskim hitem eksportowym

Borówka jest dziś już w Polsce drugim pod względem wartości eksportu owocem. Z silną dynamiką wzrostu. Eksportujemy ją do blisko 30 krajów na 4 kontynentach. Często mówi się, że producenci stworzyli modę na polską borówkę. Borówka z Polski trafia na najbardziej wymagające rynki. Największym ich odbiorcą jest Wielka Brytania. 
Brytyjski rynek owoców jagodowych jest bardzo ciekawy. Jego wartość już dawno przekroczyła miliard dolarów. Wzrost spożycia jagód w Wielkiej Brytanii wynika z postrzegania tych owoców przez konsumentów jako zdrowej przekąski. Dzieci otrzymują porcje borówek jako drugie śniadanie, dorośli kupują je do jedzenia w pracy. Borówka dołączyła do truskawek, malin i czarnej porzeczki - owoców tradycyjnie bardzo popularnych w Wielkiej Brytanii - mówi Michael Dembinski z Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej (BPCC).
639A6919_male.jpg
Polskie borówki są obecne na rynku brytyjskim od ponad 30 lat, na długo zanim okrzyknięto je „super food”. Od zawsze cieszyły się dobrą opinią za sprawą ogólnej jakości i smaku. Kwaśne gleby oraz klimat, połączenie silnych mrozów i gorącego lata, sprzyjają uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości, który nadaje polskim borówkom wyjątkowy smak. Trudny do osiągnięcia w krajach południowych - powiedział Stephen Taylor z Winterwood Farms, Maidstone, Kent.
Wielka Brytania jest od lat największym odbiorcą polskiej borówki. Jest w tym roku honorowym partnerem prowadzonej w Polsce kampanii „LATO z BORÓWKAMI”. Kampania wspierana jest przez Brytyjsko-Polską Izbę Gospodarczą. Wspólnym celem jest promocja polsko-brytyjskiego partnerstwa handlowego.
- Wspólnym celem jest promocja owoców sukcesów branży. Staramy się produkować żywność najwyższej jakości, ponieważ Polacy tego potrzebują, chcą odżywiać się zdrowo - puentuje Witold Boguta Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. 
Kampania „Lato z borówkami” jest realizowana przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
2. PL-1600X1600.jpg


Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Dzień Polskiej Borówki 2018 (9).jpg

grafika | 797 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (10).jpg

grafika | 524 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (11).jpg

grafika | 533 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (12).jpg

grafika | 562 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (1).jpg

grafika | 572 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (2).jpg

grafika | 500 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (3).jpg

grafika | 1,16 MB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (4).jpg

grafika | 574 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (5).jpg

grafika | 594 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (6).jpg

grafika | 548 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (7).jpg

grafika | 593 KB

Pobierz
Dzień Polskiej Borówki 2018 (8).jpg

grafika | 563 KB

Pobierz
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.