Czy borówka może pomóc w leczeniu cukrzycy typu 2?

Kopiuj tekst

Czy borówka może pomóc w leczeniu cukrzycy typu 2?

Opublikowany

1 lipca zaczyna się sezon na polskie borówki, a 27 czerwca to dzień walki z cukrzycą - czy te dwie daty mają ze sobą coś wspólnego?

Cukrzyca typu 2 jest chorobą cywilizacyjną, co oznacza że oprócz predyspozycji genetycznych wpływ na jej powstanie ma styl życia, który prowadzimy. Złe nawyki żywieniowe, brak ruchu i duża ilość stresu mogą doprowadzić do pojawienia tego niebezpiecznego schorzenia. Częstą przyczyną cukrzycy może być utracenie przez komórki zdolności reagowania na insulinę i nie wychwytywania krążącego we krwi cukru. Krew z której cukier nie jest pobierany podstępnie niszczy nerki, serce, wątrobę, naczynia krwionośnie, a także system nerwowy. Prawidłowa dieta stanowi bardzo ważny element w leczeniu tego schorzenia. Z reguły zaleca się osobom cierpiącym na insulinooporność lub cukrzycę typu 2 ostrożne spożywanie owoców, wskazując głównie te o niskiej zawartości węglowodanów.
Badania pokazały, że pewna grupa owoców może nawet pomóc w leczeniu cukrzycy typu 2.
Jak wynika z prac przeprowadzonych w Harvard School of Public Health (HSPH) jedzenie owoców, w szczególności borówek, winogron i jabłek, jest istotnie związane z niższym ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2. Natomiast większa konsumpcja soków owocowych wiąże się z wyższym ryzykiem cukrzycy typu 2. Badanie to jako pierwsze przyjrzało się wpływowi poszczególnych owoców na ryzyko cukrzycy.

Nasze odkrycia dostarczają nowych dowodów sugerujących, że niektóre owoce mogą być szczególnie korzystne dla obniżenia ryzyka cukrzycy"

powiedział Qi Sun, adiunkt w Katedrze Żywienia w HSPH i asystent profesora medycyny w Channing Division of Network Medicine, Brigham and Women's Hospital.

Badacze przyjrzeli się wpływowi spożycia różnych typów owoców takich jak borówki, winogrona lub rodzynki, brzoskwinie, śliwki lub morele, suszone śliwki, banany, kantalupy, jabłka lub gruszki, pomarańcze, grejpfrut, truskawki i jagody. Badali również spożycie soków z jabłek, pomarańczy, grejpfrutów oraz innych soków owocowych.
Osoby, które jadły co najmniej dwie porcje tygodniowo pewnych owoców - szczególnie borówek, truskawek, winogron i jabłek - zmniejszyli  ryzyko cukrzycy typu 2, aż o 23 procent w porównaniu do tych, którzy jedli mniej niż jedną porcję miesięcznie. Odwrotnie, ci, którzy spożywali jedną lub więcej porcji soku owocowego każdego dnia, zwiększyli ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 aż o 21 procent. Naukowcy odkryli, że zamiana trzech porcji soku tygodniowo na całe owoce może spowodować 7-procentowe zmniejszenie ryzyka cukrzycy.
Wskaźnik glikemiczny owoców nie okazał się istotnym czynnikiem w określaniu związku owocu z ryzykiem cukrzycy typu 2. Jednak wysoki indeks glikemiczny soku owocowego, który szybciej przechodzi przez układ pokarmowy niż owoce bogate w błonnik, może wyjaśniać korelacje między spożywaniem soku a zwiększonym ryzykiem cukrzycy.
Badacze zakładają że korzystne działanie niektórych pojedynczych owoców może wynikać z konkretnego składnika. Wcześniejsze badania łączą na przykład antocyjany występujące w borówkach i winogronach ze zmniejszeniem ryzyka chorób serca czy działaniem antynowotworowym.

Nasze badania potwierdzają obecne zalecenia dotyczące zwiększenia spożycia całych owoców, ale nie soku owocowego, jako środka zapobiegania cukrzycy"

powiedział główny autor Isao Muraki, pracownik naukowy w Departamencie Żywienia w HSPH.

Przy okazji dnia cukrzycy warto sobie postawić pytanie czy istnieją zdrowe słodycze? 

Niewątpliwie do takiej kategorii można zaliczyć borówki, które mają słodki, łagodny smak oraz zwartą i przyjemną strukturę. Ich kształt oraz fakt, że nie plamią powoduje, że są to owoce stworzone do natychmiastowego i wygodnego spożycia. Można je łatwo podać niczym dropsy, cukierki czy inne mało zdrowe przekąski. Wiemy, że borówka jest owocem pomocnym w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych m.in. takich jak nowotwory czy choroby układu krwionośnego. Rzadziej mówi się o dobroczynnym wpływie borówki na utrzymanie prawidłowej wagi ciała. Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda oraz Uniwersytetu Wschodniej Anglii odkryli, że owoce bogate w flawonoidy mogą pomóc nam utrzymać zdrową masę ciała, a nawet pomóc nam w zrzuceniu kilku kilogramów. Badania, opublikowane w British Medical Journal, wykazały, że codzienne spożywanie 80 g owoców o wysokiej zawartości flawonoidów - takich jak borówki, jagody, czereśnie, truskawki - może nie tylko znacznie poprawić nasze zdrowie, a także pomóc utrzymać prawidłową wagę. 
Naukowcy stwierdzili, że codzienne spożywanie niewielkiej porcji owoców bogatych w flawonoidy było związane z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, a czasami nawet z jej spadkiem.

Większość dorosłych przybiera na wadze z wiekiem, a nawet niewielki wzrost masy ciała może mieć znaczny wpływ na ryzyko wysokiego ciśnienia krwi, rozwoju chorób serca, raka lub cukrzycy, dlatego potrzebne są strategie pomagające utrzymać prawidłową masę ciała w średnim wieku"

powiedziała Aedin Cassidy, profesor Szkoły Medycznej w Norwich w UEA.

Problem otyłości nie dotyczy, tylko osób w wieku dojrzałym. Wzrost występowania nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży jest na tyle znaczący, że coraz częściej klasyfikowany jest jako epidemia. Najczęstszą jej przyczyną jest nieprawidłowa dieta i brak ruchu. Wszyscy znamy dziecięce zamiłowanie do słodyczy i wszyscy wiemy jak trudno odmówić dzieciom przywileju spożywania słodkości. W tej sytuacji z pomocą przychodzi borówka, która jest słodka i pyszna, a jednocześnie nie tylko nie tuczy, ale wręcz pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała.
Włączenie do dziecięcego jadłospisu owoców wytworzyć może u maluchów zdrowe nawyki żywieniowe. Ale najważniejsze jest to, że namawianie dzieci do jedzenia borówek może złamać schemat myślenia, że coś dobrego i słodkiego zawsze musi być niezdrowe. Spożywanie owoców zamiast standardowych słodyczy, nie tylko przyczyni się do zachowania prawidłowej wagi ciała, ale przede wszystkim będzie stanowiło doskonałą profilaktykę chorób cywilizacyjnych, takich jak wysokie ciśnienie, miażdżyca, insulinoporność, cukrzyca typu 2 czy nowotwory.
Jest to bezcenny kapitał, który możemy przekazać swoim dzieciom, kapitał który w przyszłości zaprocentuje dobrym zdrowiem. Dobroczynny wpływ borówek ma jeszcze jeden cenny aspekt, a mianowicie dowiedziono, że flawonoidy zapobiegają spadkom nastroju i depresji. Naukowcy z University of Reading pod przewodnictwem profesor Claire Williams przeprowadzili badania na grupie 21 osób w wieku od 18 -25 lat, którym podawano sok z borówek lub placebo. W badaniu odnotowano, że młodzież pijąca sok z borówek odnotowała poprawę nastroju już po dwóch godzinach od spożycia pierwszej dawki. Warto o tym pamiętać, że borówki działają w ten sposób, także u osób dorosłych i starszych. Według badań podawanie soku z borówek pomogło również kobietom, cierpiącym na syndrom depresji poporodowej.
Każdy z nas od czasu do czasu ma ochotę na słodycze, pamiętajmy jednak, aby sięgać zdrowe owoce takie jak borówki, tym bardziej że właśnie zaczyna się sezon. Polscy plantatorzy dokładają  starań, aby wyhodować jak najlepsze owoce, które mogą szybko trafić do sklepów i nie utracić swojej świeżości.

Źródło:

Harvard School of Public Health. "Eating whole fruits linked to lower risk of Type 2 diabetes." ScienceDaily. ScienceDaily, 29 August 2013.

University of East Anglia, “Flavonoid-rich fruit and vegetables may help weight maintenance”, 27 January, 2016.  

Nutrients, 2017 Feb 20;9(2). pii: E158. doi: 10.3390/nu9020158. Effects of Acute Blueberry Flavonoids on Mood in Children and Young Adults. Khalid S., Barfoot KL., May G., Lamport DJ., Reynolds SA., Williams CM.


Więcej zdjęć dostępne w PressKit.

1. PL-2000Xx1600.jpg


Dzień Walki z Cukrzycą obchodzony 27 czerwca przez Polskie Stowarzyszenie Diabetyków za zgodą Międzynarodowej Federacji ds. Cukrzycy IDF, w rocznicę odkrycia insuliny. Międzynarodowe święto, obchodzone jest 14 listopada, w rocznicę urodzin odkrywcy insuliny, Fredericka Bantinga.


Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

LATO z BORÓWKAMI 2018 (1).jpg

grafika | 640 KB

Pobierz
LATO z BORÓWKAMI 2018 (2).jpg

grafika | 535 KB

Pobierz
LATO z BORÓWKAMI 2018 (3).jpg

grafika | 480 KB

Pobierz
LATO z BORÓWKAMI 2018 (4).jpg

grafika | 536 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Kęs za kęs, cios za cios

temu

Połowę tego, co jemy powinny stanowić warzywa i owoce. Wszyscy wiemy też, że warzywa i owoce są zdrowe [1]. I cóż robimy z tą wiedzą? Najczęściej nic nie robimy! Okazuje się, że zmiana nawyków jest dla nas tak trudna, że tylko 12% Polaków sięga kilka razy dziennie po warzywa, a 14% po owoce [2].
Polskie owoce są lepsze, ale zdziwisz się dlaczego!

temu

Każdy powinien korzystać z lokalnego rynku i nie szukać magicznych produktów z zagranicy. Kiedyś robiliśmy to z pobudek ekonomicznych. Teraz, kiedy stać nas i mamy cytrusy łatwo dostępne przez okrągły rok, powinniśmy to robić ze świadomością, że jest to dla nas zdrowsze. Powinniśmy spożywać świeże produkty, które rosną w miejscu, w którym żyjemy. To najprostsza wskazówka, która poprawi stan naszego zdrowia i nasze samopoczucie. W ramach kampanii „Lato z borówkami” plantatorzy pokazują całoroczną pracę na rozsianych w całej Polsce plantacjach. Eksperci promują walory owocu, w którego produkcji osiągnęliśmy olbrzymi sukces. Lekarze przekonują do kupowania lokalnych warzyw i owoców. Wszyscy akcentują sezonowość – lato to najlepszy czas na jagodowy dietetyczny patriotyzm.
10 powodów, dla których pokochasz borówkę tego lata!

temu

Praktyczne informacje dla Konsumentów. Wydane w formie ulotki są dostępne dla Plantatorów. Zapraszamy do kontaktu. Wysyłamy po 100-200 sztuk by wesprzeć edukacje, degustacje, prezentacje, targi etc. 
3 na 4 Polaków ma problemy z antyoksydacją

temu

Jemy za mało warzyw i owoców. Powinny one stanowić połowę tego co spożywamy. Zła dieta jest najczęstszą przyczyną spadku odporności i choroby. Warto o tym pamiętać jesienią, kiedy coraz mniej jest świeżych produktów i coraz trudniej jest wzmacniać dobre, letnie, nawyki żywieniowe.   
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.