Co jest najtrudniejsze w uprawie borówki?

Co jest najtrudniejsze w uprawie borówki?

Opublikowany

Borówka ma wiele przewag, ale jej uprawa jest bardzo wymagająca. Polacy odkrywają borówkę, ale nie wiedzą, że od założenia plantacji do pierwszego zbioru mija 5-6 lat. Nie kojarzą rolnika-plantatora borówki, co to jest za człowiek, jak produkuje. Jak szybko kolejne pokolenie polskich plantatorów nauczyło się korzystać z doświadczenia pionierów i wiedzy ekspertów. Przed nami czas, w którym chcemy opowiedzieć konsumentom o tym jak produkujemy i że na świecie panuje moda na polską borówkę.

1. PL-2000Xx1600.jpg
- Najtrudniejsze w tej chwili jest przede wszystkim pokonanie przymrozków. Na które nie mamy wpływu – czyli pogoda. Wymagająca jest pielęgnacja. Trudny jest zbiór, bo wymaga pracy ręcznej. Zapylanie jest ciężkie, bo borówka kwitnie w warunkach niekorzystnych dla działania pszczół – mówi Damian Pawliński z Koppert Polska.

Co jest najtrudniejsze w uprawie borówki?

Borówka okiem bankowców

- Jest to towar bardzo dobry, zdrowy, to ludzie o tym wiedzą. Natomiast nie wiedzą jak ten produkt powstaje, czy to jest produkt z zagranicy czy z Polski. Często myślą, że jest to produkt, który przychodzi do nas z zagranicy. Mało tego, wiemy też od naszych klientów, że zachód wybiera nasz produkt – mówi Paweł Pintwała, Ekspert ds. Agro z Bank BGŻ BNP Paribas.
- To jest nasza główna zaleta, że ten owoc jest produkowany naturalnie. Nie jest zbierany mechanicznie, każda jagódka jest zbierana osobno, tego możemy doświadczyć. Ale tak jak powiedziałem z punktu widzenia bankowego wiemy, że to nie jest prosta produkcja, że to nie jest produkcja pędzona (na nawozach), jest to produkcja można powiedzieć w 100% ekologiczna – dodaje Paweł Pintwała.

Borówka w świadomości konsumenckiej

- Borówka w świadomości konsumenckiej to jest owoc drogi, może taki odrobinę ekskluzywny, i myślę że to też powinno się zmienić. Bo borówka jest normalnym owocem od wielu, wielu lat uprawianym w Polsce. Zresztą z powodzeniem i myślę, że powinniśmy się przebijać bardziej do świadomości żeby pokazywać że nie tylko truskawka i malina, a także borówka ma swoje bardzo duże miejsce na naszym rynku – mówi Aneta Koter z Gospodarstwa Ogrodniczego Koter.

Borówka w świadomości konsumenckiej

- Uprawiamy blisko natury, z pasją i szacunkiem dla przyrody. Promujemy w środowisku współpracę i wymianę doświadczeń. Nasza borówka jest owocem przyszłości, owocem XXI wieku. Eksperci są zgodni, powinna być w diecie każdego. Podbiła serca konsumentów i rankingi najzdrowszych owoców na całym świecie. Sukces polskich producentów jest duży i naprawdę możemy być z niego dumni – mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, plantatorka, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Specjalne LICZNIKI do ściągnięcia na Jagodnik.pl

Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.

BGŻ BNP Paribas jest partnerem sukcesu polskiej borówki w roku 2018. Więcej o obecności Banku i ofercie dla borówki w rozmowie z ekspertem ds. Agro Pawłem Pintwałą, w materiale Bank BGŻ BNP Paribas dla Borówki.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Damian Pawliński.jpg

grafika | 420 KB

Pobierz
Damian Pawliński_baner mailowy.jpg

grafika | 218 KB

Pobierz
Paweł Pintwała.jpg

grafika | 352 KB

Pobierz
Paweł Pintwała_baner mailowy.jpg

grafika | 200 KB

Pobierz
Aneta Koter Borówka....jpg

grafika | 402 KB

Pobierz
Aneta Koter_baner mailowy.jpg

grafika | 223 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Produkcja borówki jest bardzo naturalna

temu

Produkcja borówki jest nastawiona na współpracę z naturą, dlatego są to owoce bardzo zdrowe i smaczne. Partnerstwo z przyrodą to coś, o czym plantatorzy powinni mówić. Ten aspekt jest bardzo wartościowy dla konsumentów. Opowiedzmy o borówkach, jak 4-letniemu dziecku – tymi słowami zapraszamy do tego, by pokazywać piękne plantacje, pasję i wiedzę polskich plantatorów.
Produkcja borówki jest bardzo wymagająca

temu

Borówka ma dobrą prasę. Z dietetycznego punktu widzenia nie ma słabych punktów. W mediach jest wiele informacji o jej walorach i stałej obecności w rankingach najzdrowszych owoców. Popularność i ilość sukcesów, w tym eksportowych, sprawia, że również jej produkcja postrzegana jest jako bezproblemowa. W czasie przygotowań do sezonu plantatorzy zwracają uwagę na to, że produkcja borówki jest bardzo wymagająca.
Borówka jest polska

temu

Polska czy amerykańska? - to chyba najczęstsze pytanie wśród konsumentów. Polscy plantatorzy nie zadają sobie tego pytania. W ramach kampanii „Lato z borówkami” chcą pokazać całoroczną pracę na plantacjach i siebie jako promotorów zdrowego stylu życia. To wszystko w zgodzie z trendami i wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa żywności, tzw. traceability – pełnej identyfikowalności produktu od pola do półki. Jeśli o tym opowiadamy, polskość staje się oczywista.  
Zapraszamy na uroczyste obchody Dnia Polskiej Borówki 2018

temu

Zapraszamy na święto owocu i oryginalną uroczystość rozpoczęcia borówkowego sezonu. Sobota 30 czerwca 2018, od godziny 11:00, na Targu Śniadaniowym na Żoliborzu.