Opowiedzmy o naszych plantacjach

Opowiedzmy o naszych plantacjach

Opublikowany

Plantatorzy borówki zaczęli odliczanie do 1 LIPCA. To data rozpoczęcia zbiorów. Przed nami dobra okazja, by pokazać urodę i niepowtarzalność naszych plantacji. Celem jest przedstawienie polskich plantacji borówki jako miejsc, w których powstaje najwyższej jakości produkt. Borówka z Polski ceniona jest przecież na wielu rynkach. To wiedza, która potrzebna jest konsumentom i liderom opinii.

1. PL-2000Xx1600.jpg
- Za tym owocem, oprócz tego, że ma smak, wartości odżywcze, idzie też ciężka praca i przeogromny bagaż wiedzy plantatora – mówi Michał Koter, Gospodarstwo Ogrodnicze Koter.
- Ja bym porównał to nawet do takiego mistycyzmu, którym owiane są na przykład uprawy winorośli. To jest praktycznie ta sama gama umiejętności, którą trzeba się wykazywać. Trzeba z pogodą umieć się dogadać. Odpowiednio reagować. Dobierać odmiany. Cała masa zabiegów, cięcia. To jest tak dużo rozmaitych czynników, które właściwie każdą plantację tworzą na swój sposób niepowtarzalną i wyjątkową - dodaje Koter.

Opowiedzmy o naszych plantacjach

Magia uprawy winorośli i wina zasadza się właśnie na upowszechnieniu wiedzy na temat prowadzenia plantacji. Mimo braku kultury picia wina, nawet w Polsce powszechna jest świadomość: istnienia różnych szczepów, wagi odpowiedniej gleby, gęstości nasadzeń, zależności od pogody, ilości dni słonecznych, sposobów uprawy, ściśle przestrzeganych zasad, rytuałów przetwarzania winogron, maksymalnej ilości wina, jakie wolno wyprodukować z hektara winnicy itp. Im więcej wiemy o tym, jak się coś produkuje, tym bardziej to doceniamy. Nie ma zatem możliwości, by budować rynek i świadomość tego jak produkowana jest borówka, bez udziału samych producentów. 

Brawo plantatorzy borówki!

- W tej promocji za silną stronę bezwzględnie uważam udział plantatorów, którzy angażują się, którzy pokazują swoje plantacje, którzy chcą pokazać to co produkują z jak najlepszej strony – mówi dr Dorota Łabanowska-Bury z wydawnictwa Plantpress.
- Pokazanie ludziom, jak borówka jest produkowana, skąd pochodzi, jest ważnym punktem. Tak naprawdę jest to dobra podstawa, , żeby zwrócić uwagę konsumentów na to - za co tak naprawdę płacą – dodaje redaktor Łabanowska-Bury.

Wszyscy powinniśmy współpracować

- Plantatorzy są prawdziwymi promotorami. Z jednej strony są programy telewizyjne, które mówią nam więcej na temat żywności, którą spożywamy, a jeżeli chodzi o owoce to najlepiej to zrobią plantatorzy. Ponieważ siedzą w temacie, czują to i wiedzą co mówią i o czym – mówi Grzegorz Szetyński, Wicestarosta Bielski.

Wszyscy powinniśmy współpracować

- Wszyscy powinni współpracować. I szkółkarze między sobą i z plantatorami. I plantatorzy między sobą, dlatego, że wszyscy się na rynku zmieszczą z dobrym towarem. Przede wszystkim mamy promować zdrowie, a owoce, wszystkie owoce  - szczególnie borówka - to samo zdrowie – podsumowuje Szetyński.
- Opowiedzmy o naszych plantacjach. Pokażmy naszą umiejętność współpracy z naturą, pasję, doświadczenie i wszystkie prace, które wpływają na końcową jakość owoców. Jako plantatorzy jesteśmy znakomitymi promotorami jakości polskiej borówki. Wierzę, że konsumenci zobaczą w nas promotorów zdrowego stylu życia – podsumowuje Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Źródło: Fundacji Promocji Polskiej Borówki

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Michał Koter.jpg

grafika | 342 KB

Pobierz
Michał Koter stopka mailowa.jpg

grafika | 154 KB

Pobierz
Dorota Łabanowska-Bury (2).jpg

grafika | 334 KB

Pobierz
Dorota Łabanowska-Bury stopka.jpg

grafika | 134 KB

Pobierz
Grzegorz Szetyński.jpg

grafika | 413 KB

Pobierz
Grzegorz Szetyński stopka mailowa.jpg

grafika | 155 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Zapraszamy na uroczyste obchody Dnia Polskiej Borówki 2018

temu

Zapraszamy na święto owocu i oryginalną uroczystość rozpoczęcia borówkowego sezonu. Sobota 30 czerwca 2018, od godziny 11:00, na Targu Śniadaniowym na Żoliborzu. 
Razem możemy więcej

temu

Plantatorzy borówki mogą być wzorem. Wspólne działanie producentów to dziś podstawa wszelkiej działalności. Branżowym koordynatorem wielu projektów jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Wspólnie, razem, możemy więcej niż pojedynczo – Fundacja pokazuje, że współpraca jest możliwa i angażuje w nią kolejnych producentów. Fundacja powstała w 2017 roku aby rozwijać inicjatywę plantatorów, w szczególności zadania edukacyjne mające przybliżyć zdrowotne walory borówki i sukces branży, której udało się stworzyć modę na polską borówkę.
Jak zorganizować Borówkowy Weekend?

temu

Borówkowy Weekend to lokalne degustacje. Rozpoczynamy zbiory i jako branża zapraszamy na nie w całej Polsce. Umożliwiamy kosztowanie pierwszych dań, ciast, koktajli z tegorocznych borówek. W tym roku wiele wskazuje na to, że spróbujemy pierwszych borówek w większej skali.
Chcąc rozwijać produkcję, musimy edukować

temu

Coraz ciekawsza staje się dyskusja na temat roli plantatora w promocji i kreowaniu rynku. Zaczynaliśmy od pytania: czy plantatorzy powinni się angażować? Teraz pytanie brzmi: czy ktoś inny może plantatorów zastąpić? Dla konsumentów coraz ważniejsze jest pochodzenie żywności, wiedza o tym przez kogo i jak jest produkowana. Przekonuje nas do tego Fundacja Promocji Polskiej Borówki.